سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی رتبه های برتر

 

 

برنامه ریزی رتبه های برتر

یکی از دغدغه های داوطلبان و یا سوال همیشگی آنها از دپارتمان رتبه برتر حرف آخر، برنامه ریزی رتبه های برتر است. اینکه داوطلبان رتبه برتر چگونه برنامه ریزی کردند؟ چه نکاتی را در برنامه ریزی خود رعایت یا انجام داده اند و سوالاتی این قبیل، دغدغه همیشگی کنکوری هاست. امروز قصد داریم که در دپارتمان رتبه برتر حرف آخر به این سوالات پاسخ دهیم.

برنامه ریزی رتبه های برتر و افرادی که پیش تر با شیوه های خاص مطالعاتی خود موفق به قبولی در رشته های مورد نظر خود با رتبه های تک رقمی یا دو رقمی شده اند، می تواند برای سایر داوطلبان نیز راهنما و الگوی مناسبی باشد. چراکه این افراد علاوه بر تلاش مستمر و پیگیری های شبانه روزی در راستای رسیدن به اهداف خود، اصول و برنامه مشخصی برای مطالعه دارند که رعایت آنها و دقت در پیاده سازی جزئیات موجود در این برنامه ریزی، علت اصلی موفقیت این افراد به حساب می آید. این در حالی است که بسیاری از داوطلبان به رغم سعی فراوان و صرف وقت زیاد، عملکرد موفقی ندارند. یقینأ علت این امر به عدم یک راهکار و روش خاص باز می گردد که باعث به ثمر ننشستن زحمات آنها خواهد شد. به همین دلیل در این مطلب به سراغ رتبه برترهای کنکور رفته ایم تا با بررسی نوع برنامه ریزی و روش مطالعه آنها برای کنکور، بهترین راهکار را برای سایر داوطلبان کنکور استخراج کرده و برای قبولی در رشته های تاپ و مطرح، پیشنهاد کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه نکات و اصول مهم برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور را شرح داده و ارائه نمائیم.

 

تفاوت برنامه ریزی نفرات برتر کنکور با سایر افراد

اساسأ هر کار، پروژه، فعالیت و طرحی؛ مستلزم داشتن یک سری ویژگی و مشخصه است که تنها در صورت برخورداری از آنها می توان از موفقیت در فرآیندهای مذکور، اطمینان پیدا کرد. برنامه ریزی برای کنکور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند ویژگی هایی است که هر داوطلب می بایست قبل از هر اقدام به آن ها توجه داشته باشد. این ویژگی ها عمدتأ بسیار ساده به نظر می رسند اما همین نکات پیش پا افتاده، تاثیر مهم و عمده ای در موفقیت و آینده شما به عنوان داوطلب کنکور، خواهد داشت. بنابراین در طرح ریزی یک روند مطالعاتی عالی برای کنکور، باید به ویژگی های آن که در بخش بعدی به آن می پردازیم، توجه نمائید.

 

ویژگی های یک برنامه ریزی خوب

همانطورکه اشاره شد، صرفأ هر طرح و شیوه ای که برای خواندن دروس کنکور در نظر گرفته می شود، نمی تواند نتایج مناسبی به دنبال داشته باشد.

لذا در ادامه برخی ویژگی های مهم برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور را برخواهیم شمرد:

 

اختصاصی بودن برنامه

شما به عنوان یک فرد با ویژگی ها و اهداف خاص، نیازمند یک برنامه ریزی متناسب با خصوصیات و شرایط انحصاری خودتان هستید و نمی توانید از برنامه ای که برای اهداف و ویژگی های فرد دیگری طراحی شده، استفاده کنید.

 

برنامه ای انعطاف پذیر

از آنجایی که زندگی هر فرد سرشار از موضوعات و اتفاقات پیش بینی نشده است، بایستی برنامه مطالعه برای کنکور به نحوی طرح ریزی شود که جایی برای این موارد نیز وجود داشته باشد. مثلا ممکن است در ساعاتی که برای مطالعه یک درس در نظر گرفته اید، موضوعی غیر منتظره پیش بیاید که مجبور به جا به جایی برنامه خود شده و در ساعت دیگری از روز، آن را جبران نمائید. این نکته ای مهم است که معمولا در برنامه ریزی رتبه های برتر به چشم می خورد.

 

داشتن تناسب با اهداف

با توجه به اینکه قبولی در رشته های مختلف، مستلزم درصدهای متفاوت بوده و به طور کلی هدف هر فرد از شرکت در کنکور با دیگری متفاوت است، بایستی برنامه ریزی درسی نیز کاملا با این موضوعات در تناسب باشد. بنابراین افرادی که در پی قبولی در رشته های سطح بالا و محبوب نظیر پزشکی هستند باید ساعات مطالعات خود را بیشتر کرده و برنامه فشرده و منسجم تری داشته باشند.

 

ساده و قابل انجام

قابلیت اجرا و سادگی یکی از ویژگی های مهم در هر برنامه ای است. انگیزه بالای شما برای قبولی در کنکور نباید منجر به طراحی یک برنامه دشوار، پیچیده و غیرقابل انجام شود. چراکه ممکن است نتیجه برعکسی به دنبال داشته باشد و باعث زدگی و دلسردی شما گردد. برنامه ریزی رتبه های برتر معمولا متناسب با حد توان، سطح میانگین مطالعه روزانه و به صورت گام به گام است.

 

برخورداری از تنوع

اینکه ساعت های متمادی از یک روز را صرف خواندن یک درس کنید، قطعأ با نتیجه دلخواه شما همراه نخواهد بود و باعث خستگی تان می شود. رعایت تنوع در برنامه ریزی و گنجاندن دروس مختلف در یک روز، علاوه بر بازدهی بیشتر به افزایش علاقه شما نسبت به مطالعه و پایبندی به برنامه نیز کمک خواهد کرد.

 

دارای امکان ارزیابی

یک برنامه موفق باید بتواند میزان پیشرفت و یا عدم نتیجه گیری شما را در مطالعه نشان دهد. درواقع شما باید از میزان موفقیت یا ضعف خود در درس های مختلف آگاهی پیدا کرده و آنها را تقویت یا برطرف کنید. این شناسایی نقاط ضعف و قوت از مهم ترین ویژگی های برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور به شمار می رود.

 

قابلیت ثبت اطلاعات

یک دفتر برنامه ریزی برای خودتان در نظر گرفته و سعی کنید اطلاعاتی نظیر ساعات مطالعه، تست های زده شده و مواردی از این قبیل را به صورت مکتوب ثبت کنید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید از میزان عملکرد خود اطلاع جامعی داشته باشید. در این صورت با مشاهده کاهش و افت روند مطالعاتی خود می توانید راهکاری جهت بهبود و ارتقاء آن بیاندیشید.

https://setiathome.berkeley.edu/show_user.php?userid=11177805

https://independent.academia.edu/MelbaLuna258

http://edu.fudanedu.uk/user/zaindale1/

http://fudanedu.uk/user/zaindale1/